عطر سیب

عطر سیب
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
بایگانی
  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

بمناسبت روز معلم بد نیست بپردازیم به یک استاد که در زندگی اغلب ماها نقش آفرینی کرده و موجبات تغییرات و تحولات بسیاری در زندگی ما را فراهم کرده است.

 

حجت الاسلام انجوی نژاد و مجموعه رهپویان وصال، شاید نقطه عطفی در دهه هفتاد در عرصه هیئت و فرهنگ ایران بود. یک جهش از فرهنگ تقدس گرایی افراطی روحانیت به سمت مردمی بودن و جوان گرایی روحانیون.

اگر به فرهنگ و ارتباط مردم و روحانیون قبل از ورود امثال حجت الاسلام انجوی نژاد نگاه کنیم، بیشتر به یاد روحانیون پیر و نورانی می افتیم که یا دولتی بودند و غیر قابل دسترس، و یا مردمی بودند اما با درجه تقدس گرایی بالا.

همان محبوبیت و نفوذ قلبی روحانیت بین مردم که در زمان پهلوی و تحریم تنباکو و نهضت مشروطه در اوج خود بود و بعد ها به انقلاب اسلامی منجر شد. اما با تلاش های مخرب امثال کسروی ها و فعالیت های فراماسونری ها جهت تقدس زدایی از دین و روحانیت، و در کنار آن فاصله گرفتن روحانیون از مردم و  اشرافی گری آخوندهای دولتی، این محبوبیت به سمت صفر افول پیدا کرد.

در برهه ورود جوانان روحانی به عرصه ارتباط با مردم، فصل جدیدی از این ارتباطات شکل گرفت و نقطه طلایی این ارتباطات، (برخلاف دوره های گذشته که بیشتر روحانیت با کسبه و بازاریان و افراد میان سال و بزرگسال مانوس و دم خور بودند)، ارتباط با جوانان و دانشجویان بود.

ورود حجت الاسلام انجوی نژاد با رویکرد متفاوت و تعریف جدیدی از هیئت داری بر خلاف شکل سنتی و قدیمی، مخالفت ها و مقاوت های بسیار زیادی در قشر مذهبیون و قدمای شیراز و استان برانگیخت تا جایی که به پخش کردن شب نامه و تهیه گزارش های محرمانه اطلاعاتی و پرونده سازی های متفاوت منجر گردید.

 

طولی نکشید که این نوع سبک از هیئت و سخنرانی و ارتباط با جوانان و شکستن تابو های یک روحانی مقدس نما و پرداختن به مطالب جسورانه با کلامی خاص، شخص ایشان و رهپویان وصال را به یکی از بزرگ ترین مراکز تجمع جوانان شیراز و کشور تبدیل کرد و به طور خاص تربیت نسلی جدید با نگرشی نو شکل گرفت.

تجربه ای که به آرامی مورد استقبال دیگر شهرها و دیگر هیئت ها قرار گرفت و طلبه های جوان و خوش فکر جسارت بیشتری پیدا کرده و در اقصی نقاط ایران دست به کار و وارد گود تربیت نوجوانان و جوانان شدند.

 

اگر نیک بنگریم حجت الاسلام انجوی نژاد یک فرهنگ جدید از روحانیت و آخوند بودن تعریف و پیاده کرد. فرهنگی خاص که شاید با مذاق بسیاری از روحانیون قم و حوزه های علمیه متفاوت بود.

 

در قسمت دوم پرداختن به شخصیت حجت الاسلام انجوی نژاد قصد دارم به سبک زندگی دینی تعریف شده در این سیستم بپردازم:

شاید همه ی ما با خیل بسیار زیادی از هیئت ها و مجموعه های فرهنگی مواجه بودیم که بعد از گذشت چندسال تبدیل شدند به یک پوسته ی بی محتوا که تنها از هیئت، یک شکل و ساختار و چند جلوه ی تصویری در کلیپ ها و رسانه هایشان باقی مانده بود.

یا تبدیل شدند به مرید های عرفانی فلان استاد و مخاطبین ترک دنیا گفته در پستو های شخصیشان که بدنبال کسب امتیاز های متافیزیکی و خرق عادت گشته بودند.

یا در پیچ و خم های امتحان های روزگار با هزار و یک دلیل تبدیل شدند به یک اپوزوسیون ، و مسجد ضرار دومی را شکل دادند.

البته اینکه نمیشود مجموعه فعلی را عاری از ایرادات شکلی و محتوایی دانست اما نکته قابل توجه این است که جوانان تربیت شده در این فرهنگ از لحاظ اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی، نزدیک به معیارهای یک انسان تراز انقلاب شده است، بطوریکه چنان خار چشم منافقین و معاندین نظام شد که مورد حمله تروریستی و شهادت 14 تن از یاران این مجموعه در سال 1387 گردید.

امروزه حاصل این تفکرات شده است فعالیت های جهادی از غرب تا شرق کشور ، شده است تحصیل خیل بسیاری از جوانان و ورود به عرصه های مدیریتی کلان استان و کشور ، شده است هیئت ها و مدارس و مجموعه های فرهنگی که توسط تربیت شدگان همین نهضت شاخ و برگ پیدا کرده و هر کدام شریان علمی و معرفتی جدیدی برای نسل های بعدی خود جاری  و ساری ساخته اند. شده است کسبه و معلم ها و مخاطبین عامی که رضای خدا را در عمل و رفتار صالح میدانند تا صرفا غور کردن در عرفان و اخلاقیات و مداحی و سینه زنی و  پرداختن صرف به شعائر دینی.

مسئله بزرگ دیدن دایره انقلاب و جا داشتن و جا دادن به تمام سلیقه ها در دایره انقلاب و سربازان امام زمان (عج) از دیگر خصوصیات تربیتی است که در جمع تربیت شدگان این استاد نهادینه شده است.

این دیدگاه و جا داشتن برای انواع پوشش ها و سلایق، هنوز که هنوز است خط قرمز های بسیاری از علما و منبری ها و مجموعه های فرهنگی است.

 

حال این مجموعه خصوصیات، ایجاد و زمینه سازی حرکت های مختلف، شخص حجت الاسلام انجوی نژاد را به یک چهره تاثیر گذار در فرهنگ عمومی هیئت داری و ارتباط با جوانان تبدیل کرده است که به جد نمیتوان آثار و برکات این پویش چند ساله را در کشور نادیده گرفت.

یقیناً این مطلب کوتاه نمیتواند تمام ابعاد و برجستگی های شخصیتی و تربیتی ایشان را نشان دهد اما شاید یک روز بتوان بررسی کرد این شیوه تربیتی "استاد و شاگردی" که ریشه در دوران دفاع مقدس دارد، و با چاشنی اخلاص و توسل، ساری و جاری گشته و هدفش عاقبت بخیری جامعه و تک تک اصطلاحاً "بچه های کانون" است، چه ویژگی ها و برکات دیگری داشته و خواهد داشت.

 

 

 

  • ۹۹/۰۲/۱۲
  • امید رجایی

نظرات (۴)

  • علیرضا کاربر
  • سلام

    خدا حفظشون کنه و عاقبتشون ختم به شهادت بشه.

     

    وبلاگ خوبی داری، به وبلاگ منم سر بزن

    پاسخ:
    ای خِدااااا یادش بخیرررررر 

    نظر مفید

    پاسخ:
    نظر بسیار مفیدی بود 😂😁

    انشالله خدا حفظشون که و عاقبت به شهادت

    سِی بایگانی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">